Identifikační kód |
RIV/75032333:_____/22:N0000159 |
Název v původním jazyce | Papírmašé v historickém interiéru |
Název v anglickém jazyce |
Papier-mâché in historical interior |
Druh |
D - Stať ve sborníku |
Jazyk |
cze - čeština |
Vědní obor |
60401 - Arts, Art history |
Rok uplatnění |
2022 |
Kód důvěrnosti údajů |
S - Úplné a pravdivé údaje o výsledku nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů. |
Počet výskytů výsledku |
1 |
Počet tvůrců celkem |
1 |
Počet domácích tvůrců |
1 |
Výčet všech uvedených jednotlivých tvůrců |
Kateřina Kolářová (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 2301954) |
Popis výsledku v původním jazyce | Cílem příspěvku je shrnutí nejdůležitějších poznatků a milníků týkajících se techniky papírmašé. První část příspěvku je věnována počátkům techniky v Asii, odkud se rozšířila přes Indii a Persii do Evropy během 16. století. V Evropě technika zdomácněla během 18. a 19. století, kdy se setkáváme se dvěma typy objektů. V literatuře dobře zmapovaná je technika tzv. japanningu, kdy je předmět z papírmašé malován a lakován. Vyráběly se zejména předměty domácí potřeby, jako jsou tabatěrky, vázy, tácy, ozdoby nábytku, dokonce i celé židle. Druhý typ objektů jsou interiérové stropní a nástěnné dekorace. Tyto dekorace byly oblíbené zejména pro svou lehkost a jednoduchost výroby, svou roli hrála i příznivá cena. Papírmašé bylo možné jednoduše polychromovat a imitovat tak materiály, jako je mramor, dřevo či štuk. Své místo nacházely prvky z papírmašé zejména v šlechtických palácích, na zámcích, v divadlech nebo v měšťanských domech. Další část příspěvku čtenáře provede historickými budovami v Čechách, ve kterých byla papírmašé potvrzena restaurátorskými průzkumy či zásahy, neboť literatura na toto téma zatím nebyla zpracována. Nedílnou součástí pojednání je také výrobní proces papírmašé. |
Popis výsledku v anglickém jazyce |
The aim of the paper is to summarize the most important findings and milestones concerning the papier mache technique. The first part of the paper is devoted to the origins of the technique in Asia, from where it spread through India and Persia to Europe during the 16th century. In Europe, the technique became domesticated during the 18th and 19th centuries, when we encounter two types of objects. The technique known as japanning, where an object made of papier-mâché is painted and varnished, is well documented in the literature. It was mainly used to produce household objects such as tabattis, vases, trays, furniture ornaments and even whole chairs. The second type of objects are interior ceiling and wall decorations. These decorations were particularly popular because of their lightness and simplicity of production, and their reasonable price also played a role. Papier mache could be easily polychromed to imitate materials such as marble, wood or stucco. Elements made of papier mache found their place especially in aristocratic palaces, castles, theatres and town houses. The next part of the paper will guide the reader through historical buildings in Bohemia in which papier mache has been confirmed by restoration surveys or interventions, as the literature on this topic has not yet been compiled. The production process of papier mache is also an integral part of the treatise. |
Klíčová slova oddělená středníkem |
papier mache;historical interior;paper;ornament;interior decoration;japanning |
Stránka www, na které se nachází výsledek |
- |
Odkaz na údaje z výzkumu |
- |