Informační systém výzkumu,
vývoje a inovací

Rejstřík informací o výsledcích

Jednoduché vyhledávání

Zpět na hledáníNew Realisms: Modern Realist Approaches across the Czechoslovak Scene, 1918–1945 (2019)detail výsledku

Identifikační kód RIV/75032333:_____/19:N0000128
Název v anglickém jazyce New Realisms: Modern Realist Approaches across the Czechoslovak Scene, 1918–1945
Druh B - Odborná kniha
Jazyk eng - angličtina
Vědní obor 60401 - Arts, Art history
Rok uplatnění 2019
Kód důvěrnosti údajů S - Úplné a pravdivé údaje o výsledku nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů.
Počet výskytů výsledku 3
Popis výsledku v anglickém jazyce Over the course of fifteen chapters, the collective monograph New Realisms explores a subject of Czech and Slovak art history that has not previously been studied in such a comprehensive manner. The result of many years of research by a team of thirteen authors, the book offers a summary overview of modern realist approaches to art in the Czech lands and Slovakia in 1918–1945, expanded to include chapters on selected aspects of realist art before and after this timeframe, plus case studies from the related fields of film, literature, and music. Much attention has been paid to photography, a medium that contributed significantly to transforming the era’s art and its visuality. The photography of that era is often given the umbrella term “New Photography,” which shares with modern realisms a focus on modern life. In this publication, modern realist approaches are presented as an alternative to programmatically innovative tendencies – as a unique artistic style, formed by local conditions, that reflected contemporary developments abroad. Although most art made during this time in the Czech lands and Slovakia looked to France, there also existed a notable tendency towards new realist approaches that reflected the latest developments in Germany, Italy, the Netherlands, and the United States. New realist artists were often members of Czechoslovakia’s ethnic minorities, and until recently the linear modernist view of art history has tended to view some of them as outsiders. The book traces and evaluates theoretical concepts then and now. It follows the domestic interpretation of the era’s theoretical understanding of modern realisms, defines the relevant terminology, and uses specific examples to document the specific nature of Czechoslovak art and its relationship to foreign art. Besides art labeled New Objectivity, the authors have also focused their attention on other, locally conditioned, forms of modern realism, including works by so-called “regionalists.”
Klíčová slova oddělená středníkem visual art;new realisms;Czechoslovakia 1918–1945;New Objectivity;New Photography;verism;social civilism;magic realism;metaphysical painting;regionalism;pictorial realisms
Stránka www, na které se nachází výsledek -
Odkaz na údaje z výzkumu -

Údaje o výsledku v závislosti na druhu výsledku

ISBN 978-80-87810-43-9
Počet stran knihy 487
Název nakladatele Národní památkový ústav
Místo vydání Liberec
Kód UT WoS knihy podle Web of Science -
EID výsledku v databázi Scopus -

Informace o všech výskytech výsledku v rámci detailu výsledku

Dodáno GA ČR v roce 2021 RIV/75032333:_____/19:N0000128 v dodávce dat RIV21-GA0-75032333/01:1 předkladatelem Národní památkový ústav
Dodáno GA ČR v roce 2021 RIV/46747885:24510/19:00008712 v dodávce dat RIV21-GA0-24510___/01:1 předkladatelem Technická univerzita v Liberci / Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická
Dodáno GA ČR v roce 2022 RIV/00216224:14210/19:00119076 v dodávce dat RIV22-GA0-14210___ předkladatelem Masarykova univerzita / Filozofická fakulta

Odkazy na výzkumné aktivity, při jejichž řešení výsledek vznikl

Projekt podporovaný GA ČR v programu GA GA17-06031S - Nové realismy na československé výtvarné scéně 1918–1945 (2017 - 2019)
Vyhledávání ...