Identifikační kód |
RIV/68407700:21220/23:00368677 |
Název v původním jazyce | PŘÍNOSY VYUŽITÍ DVOUSTUPŇOVÝCH ŘADITELNÝCH PŘEVODOVEK U LEHKÝCH KOLEJOVÝCH VOZIDEL S ELEKTRICKÝM PŘENOSEM VÝKONU |
Název v anglickém jazyce |
BENEFITS OF USING TWO-STAGE SHIFTING AXLE–GEARBOX IN LIGHT RAIL VEHICLES WITH ELECTRIC POWER TRANSMISSION |
Druh |
D - Stať ve sborníku |
Jazyk |
cze - čeština |
Vědní obor |
20301 - Mechanical engineering |
Rok uplatnění |
2023 |
Kód důvěrnosti údajů |
S - Úplné a pravdivé údaje o výsledku nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů. |
Počet výskytů výsledku |
1 |
Počet tvůrců celkem |
1 |
Počet domácích tvůrců |
1 |
Výčet všech uvedených jednotlivých tvůrců |
Josef Kolář (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 6129188, orcid: 0000-0002-4648-6515) |
Popis výsledku v původním jazyce | Příspěvek představuje koncepci pohonu čtyřnápravového vozidla BEMU 70 a zabývá se možnostmi využití dvoustupňových řaditelných nápravových převodovek v trakčním pohonu dvojkolí těchto lehkých kolejových vozidel (LKV) s elektrickým přenosem výkonu. Vyhodnocuje možné úspory trakční energie při použití řaditelné nápravové převodovky v elektrickém pohonu LKV určených pro železniční regionální osobní dopravu. Z příspěvku vyplývá, že při vhodném řízení potřebné hnací síly vozidla pomocí dvoustupňové řaditelné nápravové převodovky, viz Obr.9 průběh „Hnací síla – řaditelná převodovka – L5”, lze lépe využít pole účinnosti trakčního pohonu, viz Obr.9 průběh „Účinnost TM provozním bodě – řaditelná převodovka – L5”. Použití tříhřídelové převodovky umožňuje snížit dynamické namáhání čelních ozubených kol a prodloužit tak životnost nápravové převodovky. |
Popis výsledku v anglickém jazyce |
The paper presents the concept of drive the BEMU 70 four-axle vehicle and deals with the possibilities of using two-stage shifting axle gearbox in the wheelset traction drive of these light rail vehicles (LKV) with electric power transmission. It evaluates possible savings in traction energy when using a shifting axle gearbox in the electric drive of LKVs intended for railway regional passenger transport. It follows from the contribution that with the appropriate control of the necessary driving force of the vehicle with the help of a two-stage shifting axle transmission, see Fig. 9 line „Hnací síla – řaditelná převodovka – L5”, the efficiency field of the traction drive can be better utilized, see Fig. 9 line "Účinnost TM provozním bodě – řaditelná převodovka – L5". The application of a three-shaft gearbox makes it possible to reduce the dynamic stress on the spur gearings and this way extend the service life of the axle gearbox. |
Klíčová slova oddělená středníkem |
Axle gearbox;Light Rail Vehicles (LVR);benefits a shifting axle gearbox;BEMU;HEMU;electric drive of whelelset |
Stránka www, na které se nachází výsledek |
https://doi.org./10.26552/spkv.Z.2023.1 |
Odkaz na údaje z výzkumu |
- |