Informační systém výzkumu,
vývoje a inovací

Rejstřík informací o výsledcích

Jednoduché vyhledávání

Zpět na hledáníPŘÍNOSY VYUŽITÍ DVOUSTUPŇOVÝCH ŘADITELNÝCH PŘEVODOVEK U LEHKÝCH KOLEJOVÝCH VOZIDEL S ELEKTRICKÝM PŘENOSEM VÝKONU (2023)výskyt výsledku

Identifikační kód RIV/68407700:21220/23:00368677
Název v původním jazycePŘÍNOSY VYUŽITÍ DVOUSTUPŇOVÝCH ŘADITELNÝCH PŘEVODOVEK U LEHKÝCH KOLEJOVÝCH VOZIDEL S ELEKTRICKÝM PŘENOSEM VÝKONU
Název v anglickém jazyce BENEFITS OF USING TWO-STAGE SHIFTING AXLE–GEARBOX IN LIGHT RAIL VEHICLES WITH ELECTRIC POWER TRANSMISSION
Druh D - Stať ve sborníku
Jazyk cze - čeština
Vědní obor 20301 - Mechanical engineering
Rok uplatnění 2023
Kód důvěrnosti údajů S - Úplné a pravdivé údaje o výsledku nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů.
Počet výskytů výsledku 1
Počet tvůrců celkem 1
Počet domácích tvůrců 1
Výčet všech uvedených jednotlivých tvůrců Josef Kolář (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 6129188, orcid: 0000-0002-4648-6515)
Popis výsledku v původním jazycePříspěvek představuje koncepci pohonu čtyřnápravového vozidla BEMU 70 a zabývá se možnostmi využití dvoustupňových řaditelných nápravových převodovek v trakčním pohonu dvojkolí těchto lehkých kolejových vozidel (LKV) s elektrickým přenosem výkonu. Vyhodnocuje možné úspory trakční energie při použití řaditelné nápravové převodovky v elektrickém pohonu LKV určených pro železniční regionální osobní dopravu. Z příspěvku vyplývá, že při vhodném řízení potřebné hnací síly vozidla pomocí dvoustupňové řaditelné nápravové převodovky, viz Obr.9 průběh „Hnací síla – řaditelná převodovka – L5”, lze lépe využít pole účinnosti trakčního pohonu, viz Obr.9 průběh „Účinnost TM provozním bodě – řaditelná převodovka – L5”. Použití tříhřídelové převodovky umožňuje snížit dynamické namáhání čelních ozubených kol a prodloužit tak životnost nápravové převodovky.
Popis výsledku v anglickém jazyce The paper presents the concept of drive the BEMU 70 four-axle vehicle and deals with the possibilities of using two-stage shifting axle gearbox in the wheelset traction drive of these light rail vehicles (LKV) with electric power transmission. It evaluates possible savings in traction energy when using a shifting axle gearbox in the electric drive of LKVs intended for railway regional passenger transport. It follows from the contribution that with the appropriate control of the necessary driving force of the vehicle with the help of a two-stage shifting axle transmission, see Fig. 9 line „Hnací síla – řaditelná převodovka – L5”, the efficiency field of the traction drive can be better utilized, see Fig. 9 line "Účinnost TM provozním bodě – řaditelná převodovka – L5". The application of a three-shaft gearbox makes it possible to reduce the dynamic stress on the spur gearings and this way extend the service life of the axle gearbox.
Klíčová slova oddělená středníkem Axle gearbox;Light Rail Vehicles (LVR);benefits a shifting axle gearbox;BEMU;HEMU;electric drive of whelelset
Stránka www, na které se nachází výsledek https://doi.org./10.26552/spkv.Z.2023.1
Odkaz na údaje z výzkumu -

Údaje o výsledku v závislosti na druhu výsledku

Název sborníku Zborník prednášok Diel I
ISBN 978-80-89276-61-5
ISSN -
e-ISSN -
Počet stran výsledku 8
Strana od-do 255-262
Název nakladatele VTS pri ŽU
Místo vydání Žilina
Místo konání akce Žilina
Datum konání akce 20.09.2023
Typ akce podle státní příslušnosti účastníků WRD - Celosvětová
Kód UT WoS článku podle Web of Science -
EID výsledku v databázi Scopus -

Ostatní informace o výsledku

Předkladatel České vysoké učení technické v Praze / Fakulta strojní
Dodavatel TA0 - Technologická agentura ČR (TA ČR)
Rok sběru 2024
Specifikace RIV/68407700:21220/23:00368677!RIV24-TA0-21220___
Datum poslední aktualizace výsledku 10.05.2024
Kontrolní číslo 192519546 ( v1.0 )

Odkazy na výzkumné aktivity, při jejichž řešení výsledek vznikl

Projekt podporovaný TA ČR v programu TN TN02000054 - Národní centrum kompetence inženýrství pozemních vozidel Josefa Božka (2023 - 2028)
Vyhledávání ...