Identifikační kód |
RIV/68407700:21220/10:00175380 |
Název v anglickém jazyce |
Study of Pressure Wave Supercharger using 1-D Approach |
Druh |
J - Recenzovaný odborný článek (Jimp, Jsc a Jost) |
Poddruh |
- |
Jazyk |
eng - angličtina |
Obor - skupina |
J - Průmysl |
Obor |
JT - Pohon, motory a paliva |
Rok uplatnění |
2010 |
Kód důvěrnosti údajů |
S - Úplné a pravdivé údaje o výsledku nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů. |
Počet výskytů výsledku |
1 |
Počet tvůrců celkem |
4 |
Počet domácích tvůrců |
4 |
Výčet všech uvedených jednotlivých tvůrců |
Jan Macek (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 8279209) Luděk Pohořelský (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 6889050) Oldřich Vítek (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 6360483) Zdeněk žák (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 8900590) |
Popis výsledku v anglickém jazyce |
This paper presents a thorough investigation of the pressure wave supercharger (PWS) and tries to response to the questions of feasibility and applicability potential of this technology in IC engine applications. It introduces a 1-D model of a PWS in GT-SUITE calibrated by experiments on the steady flow test rig. Limits of PWS operation regarding pressures, temperatures and mass flows are mapped on the virtual test rig utilizing the calibrated 1-D code using the example of a MAZDA COMPREX device. The device is further tested in GT-SUITE on a Yamaha YZF - R6 SI engine applied by the CTU the CarTech team as a drive train in the Formula Student/SAE car. The engine full load, part load and transient response are simulated at different engine speeds and possible PWS control possibilities are also introduced. |
Klíčová slova oddělená středníkem |
Pressure wave supercharger; supercharging; 1-D model; Steady flow test rig; SI engine |
Stránka www, na které se nachází výsledek |
- |
Odkaz na údaje z výzkumu |
- |