Identifikační kód |
RIV/68081740:_____/23:00582879 |
Název v anglickém jazyce |
Infants' learning of novel segments is modulated by prosody |
Druh |
D - Stať ve sborníku |
Jazyk |
eng - angličtina |
Vědní obor |
50101 - Psychology (including human - machine relations) |
Rok uplatnění |
2023 |
Kód důvěrnosti údajů |
S - Úplné a pravdivé údaje o výsledku nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů. |
Počet výskytů výsledku |
3 |
Počet tvůrců celkem |
6 |
Počet domácích tvůrců |
4 |
Výčet všech uvedených jednotlivých tvůrců |
Kateřina Chládková (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 8832963, orcid: 0000-0003-2009-1897, scopusid: 35179195400, researcherid: K-2039-2015) Kateřina Kynčlová (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 6236321, orcid: 0009-0000-5520-2003) Natalia Nudga (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 9168655, orcid: 0000-0001-5337-9681, scopusid: 57221788206, researcherid: AGG-8246-2022) Nikola Paillereau (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 7225027, orcid: 0000-0002-3162-7231, scopusid: 57216750903, researcherid: DVZ-8154-2022) V.J. Podlipský (státní příslušnost: CZ - Česká republika) Š. Šimáčková (státní příslušnost: CZ - Česká republika) |
Popis výsledku v anglickém jazyce |
Young infants recognize atypical realisations of native-language speech. Later they learn words better from native-accented talkers. However, 6-month-olds preferentially listen to unfamiliar speech. We tested whether the learning of new vowels matches 6-month-olds’ listening preferences, being more effective from nonnative-accented speech. We exposed Czech six-month-olds to delexicalised utterances with consonants replaced by [f] and vowels by 405 tokens sampled from a bimodal [ɛ]-[æ] distribution, a contrast absent from Czech, and with either native or atypical rhythm. Discrimination of [ɛ]-[æ] was then tested in an alternating/non-alternating paradigm. Longer first-look duration to non-alternating than to alternating trials – indicating a learning effect – was found in infants familiarised with the novel contrast in atypical rhythm, such effect was notndetected after familiarisation with native rhythm. Six-month-olds thus more effectively exploit distributional information about novel vowels from non-native rhythm, which matches their previously reported preferences for listening to novel over familiar accents. |
Klíčová slova oddělená středníkem |
distributional learning;selective learning;non-native rhythm;vowels;infancy |
Stránka www, na které se nachází výsledek |
https://www.icphs2023.org/programme/proceedings/ |
Odkaz na údaje z výzkumu |
- |