Informační systém výzkumu,
vývoje a inovací

Rejstřík informací o výsledcích

Jednoduché vyhledávání

Zpět na hledáníInfants' learning of novel segments is modulated by prosody (2023)výskyt výsledku

Identifikační kód RIV/68081740:_____/23:00582879
Název v anglickém jazyce Infants' learning of novel segments is modulated by prosody
Druh D - Stať ve sborníku
Jazyk eng - angličtina
Vědní obor 50101 - Psychology (including human - machine relations)
Rok uplatnění 2023
Kód důvěrnosti údajů S - Úplné a pravdivé údaje o výsledku nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů.
Počet výskytů výsledku 3
Počet tvůrců celkem 6
Počet domácích tvůrců 4
Výčet všech uvedených jednotlivých tvůrců Kateřina Chládková (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 8832963, orcid: 0000-0003-2009-1897, scopusid: 35179195400, researcherid: K-2039-2015)
Kateřina Kynčlová (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 6236321, orcid: 0009-0000-5520-2003)
Natalia Nudga (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 9168655, orcid: 0000-0001-5337-9681, scopusid: 57221788206, researcherid: AGG-8246-2022)
Nikola Paillereau (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 7225027, orcid: 0000-0002-3162-7231, scopusid: 57216750903, researcherid: DVZ-8154-2022)
V.J. Podlipský (státní příslušnost: CZ - Česká republika)
Š. Šimáčková (státní příslušnost: CZ - Česká republika)
Popis výsledku v anglickém jazyce Young infants recognize atypical realisations of native-language speech. Later they learn words better from native-accented talkers. However, 6-month-olds preferentially listen to unfamiliar speech. We tested whether the learning of new vowels matches 6-month-olds’ listening preferences, being more effective from nonnative-accented speech. We exposed Czech six-month-olds to delexicalised utterances with consonants replaced by [f] and vowels by 405 tokens sampled from a bimodal [ɛ]-[æ] distribution, a contrast absent from Czech, and with either native or atypical rhythm. Discrimination of [ɛ]-[æ] was then tested in an alternating/non-alternating paradigm. Longer first-look duration to non-alternating than to alternating trials – indicating a learning effect – was found in infants familiarised with the novel contrast in atypical rhythm, such effect was notndetected after familiarisation with native rhythm. Six-month-olds thus more effectively exploit distributional information about novel vowels from non-native rhythm, which matches their previously reported preferences for listening to novel over familiar accents.
Klíčová slova oddělená středníkem distributional learning;selective learning;non-native rhythm;vowels;infancy
Stránka www, na které se nachází výsledek https://www.icphs2023.org/programme/proceedings/
Odkaz na údaje z výzkumu -

Údaje o výsledku v závislosti na druhu výsledku

Název sborníku Proceedings of the 20th International Congress of Phonetic Sciences
ISBN 978-80-908114-2-3
ISSN -
e-ISSN -
Počet stran výsledku 5
Strana od-do 2358-2362
Název nakladatele Guarant International
Místo vydání Praha
Místo konání akce Praha
Datum konání akce 07.08.2023
Typ akce podle státní příslušnosti účastníků WRD - Celosvětová
Kód UT WoS článku podle Web of Science -
EID výsledku v databázi Scopus -

Ostatní informace o výsledku

Předkladatel Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Dodavatel GA0 - Grantová agentura České republiky (GA ČR)
Rok sběru 2024
Specifikace RIV/68081740:_____/23:00582879!RIV24-GA0-68081740
Datum poslední aktualizace výsledku 24.04.2024
Kontrolní číslo 192508546 ( v1.0 )

Informace o dalších výskytech výsledku dodaného stejným předkladatelem

Dodáno AV ČR v roce 2024 RIV/68081740:_____/23:00582879 v dodávce dat RIV24-AV0-68081740

Informace o dalších výskytech výsledku dodaného ostatními předkladateli

Dodáno GA ČR v roce 2024 RIV/61989592:15210/23:73622688 v dodávce dat RIV24-GA0-15210___ předkladatelem Univerzita Palackého v Olomouci / Filozofická fakulta

Odkazy na výzkumné aktivity, při jejichž řešení výsledek vznikl

Projekt podporovaný GA ČR v programu GA GA21-09797S - Rozpoznávání slov u českých dětí: mezidialektová vývojová perspektiva (2021 - 2023)
Vyhledávání ...