Zpět na hledáníInfants' learning of novel segments is modulated by prosody (2023)výskyt výsledku
Identifikační kód | RIV/61989592:15210/23:73622688 |
---|---|
Název v anglickém jazyce | Infants' learning of novel segments is modulated by prosody |
Druh | D - Stať ve sborníku |
Jazyk | eng - angličtina |
Vědní obor | 60203 - Linguistics |
Rok uplatnění | 2023 |
Kód důvěrnosti údajů | S - Úplné a pravdivé údaje o výsledku nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů. |
Počet výskytů výsledku | 3 |
Počet tvůrců celkem | 6 |
Počet domácích tvůrců | 2 |
Výčet všech uvedených jednotlivých tvůrců | Václav Jonáš Podlipský (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 7261535, orcid: 0000-0002-2173-4375, scopusid: 35180291600, researcherid: B-5189-2019) Šárka Šimáčková (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 9132457, orcid: 0000-0002-9462-4169) Kateřina Chládková (státní příslušnost: CZ - Česká republika) Kateřina Kynčlová (státní příslušnost: CZ - Česká republika) Natalia Nudga (státní příslušnost: CZ - Česká republika) Nikola Paillereau (státní příslušnost: CZ - Česká republika) |
Popis výsledku v anglickém jazyce | Young infants recognize atypical realisations of native-language speech. Later they learn words better from native-accented talkers. However, 6-month-olds preferentially listen to unfamiliar speech. We tested whether the learning of new vowels matches 6-month-olds’ listening preferences, being more effective from nonnative-accented speech. We exposed Czech six-month-olds to delexicalised utterances with consonants replaced by [f] and vowels by 405 tokens sampled from a bimodal [ɛ]-[æ] distribution, a contrast absent from Czech, and with either native or atypical rhythm. Discrimination of [ɛ]-[æ] was then tested in an alternating/non-alternating paradigm. Longer first-look duration to non-alternating than to alternating trials – indicating a learning effect – was found in infants familiarised with the novel contrast in atypical rhythm; such effect was not detected after familiarisation with native rhythm.Six-month-olds thus more effectively exploit distributional information about novel vowels fromnon-native rhythm, which matches their previously reported preferences for listening to novel overfamiliar accents. |
Klíčová slova oddělená středníkem | distributional learning, selective learning, non-native rhythm, vowels, infancy |
Stránka www, na které se nachází výsledek | https://guarant.cz/icphs2023/343.pdf |
Odkaz na údaje z výzkumu | - |
Údaje o výsledku v závislosti na druhu výsledku
Název sborníku | Proceedings of the 20th International Congress of Phonetic Sciences, Prague 2023 |
---|---|
ISBN | 978-80-908114-2-3 |
ISSN | 2412-0669 |
e-ISSN | - |
Počet stran výsledku | 5 |
Strana od-do | 2339-2343 |
Název nakladatele | Guarant International |
Místo vydání | Praha |
Místo konání akce | Praha |
Datum konání akce | 07.08.2023 |
Typ akce podle státní příslušnosti účastníků | WRD - Celosvětová |
Kód UT WoS článku podle Web of Science | - |
EID výsledku v databázi Scopus | - |
Ostatní informace o výsledku
Předkladatel | Univerzita Palackého v Olomouci / Filozofická fakulta |
---|---|
Dodavatel | GA0 - Grantová agentura České republiky (GA ČR) |
Rok sběru | 2024 |
Specifikace | RIV/61989592:15210/23:73622688!RIV24-GA0-15210___ |
Datum poslední aktualizace výsledku | 14.05.2024 |
Kontrolní číslo | 192521279 ( v1.0 ) |
Informace o dalších výskytech výsledku dodaného ostatními předkladateli
Dodáno AV ČR v roce 2024 | RIV/68081740:_____/23:00582879 v dodávce dat RIV24-AV0-68081740 předkladatelem Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. |
---|---|
Dodáno GA ČR v roce 2024 | RIV/68081740:_____/23:00582879 v dodávce dat RIV24-GA0-68081740 předkladatelem Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. |
Odkazy na výzkumné aktivity, při jejichž řešení výsledek vznikl
Projekt podporovaný GA ČR v programu GA | GA21-09797S - Rozpoznávání slov u českých dětí: mezidialektová vývojová perspektiva (2021 - 2023) |
---|