Informační systém výzkumu,
vývoje a inovací

Rejstřík informací o výsledcích

Jednoduché vyhledávání

Zpět na hledáníInfants' learning of novel segments is modulated by prosody (2023)výskyt výsledku

Identifikační kód RIV/61989592:15210/23:73622688
Název v anglickém jazyce Infants' learning of novel segments is modulated by prosody
Druh D - Stať ve sborníku
Jazyk eng - angličtina
Vědní obor 60203 - Linguistics
Rok uplatnění 2023
Kód důvěrnosti údajů S - Úplné a pravdivé údaje o výsledku nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů.
Počet výskytů výsledku 3
Počet tvůrců celkem 6
Počet domácích tvůrců 2
Výčet všech uvedených jednotlivých tvůrců Václav Jonáš Podlipský (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 7261535, orcid: 0000-0002-2173-4375, scopusid: 35180291600, researcherid: B-5189-2019)
Šárka Šimáčková (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 9132457, orcid: 0000-0002-9462-4169)
Kateřina Chládková (státní příslušnost: CZ - Česká republika)
Kateřina Kynčlová (státní příslušnost: CZ - Česká republika)
Natalia Nudga (státní příslušnost: CZ - Česká republika)
Nikola Paillereau (státní příslušnost: CZ - Česká republika)
Popis výsledku v anglickém jazyce Young infants recognize atypical realisations of native-language speech. Later they learn words better from native-accented talkers. However, 6-month-olds preferentially listen to unfamiliar speech. We tested whether the learning of new vowels matches 6-month-olds’ listening preferences, being more effective from nonnative-accented speech. We exposed Czech six-month-olds to delexicalised utterances with consonants replaced by [f] and vowels by 405 tokens sampled from a bimodal [ɛ]-[æ] distribution, a contrast absent from Czech, and with either native or atypical rhythm. Discrimination of [ɛ]-[æ] was then tested in an alternating/non-alternating paradigm. Longer first-look duration to non-alternating than to alternating trials – indicating a learning effect – was found in infants familiarised with the novel contrast in atypical rhythm; such effect was not detected after familiarisation with native rhythm.Six-month-olds thus more effectively exploit distributional information about novel vowels fromnon-native rhythm, which matches their previously reported preferences for listening to novel overfamiliar accents.
Klíčová slova oddělená středníkem distributional learning, selective learning, non-native rhythm, vowels, infancy
Stránka www, na které se nachází výsledek https://guarant.cz/icphs2023/343.pdf
Odkaz na údaje z výzkumu -

Údaje o výsledku v závislosti na druhu výsledku

Název sborníku Proceedings of the 20th International Congress of Phonetic Sciences, Prague 2023
ISBN 978-80-908114-2-3
ISSN 2412-0669
e-ISSN -
Počet stran výsledku 5
Strana od-do 2339-2343
Název nakladatele Guarant International
Místo vydání Praha
Místo konání akce Praha
Datum konání akce 07.08.2023
Typ akce podle státní příslušnosti účastníků WRD - Celosvětová
Kód UT WoS článku podle Web of Science -
EID výsledku v databázi Scopus -

Ostatní informace o výsledku

Předkladatel Univerzita Palackého v Olomouci / Filozofická fakulta
Dodavatel GA0 - Grantová agentura České republiky (GA ČR)
Rok sběru 2024
Specifikace RIV/61989592:15210/23:73622688!RIV24-GA0-15210___
Datum poslední aktualizace výsledku 14.05.2024
Kontrolní číslo 192521279 ( v1.0 )

Informace o dalších výskytech výsledku dodaného ostatními předkladateli

Dodáno AV ČR v roce 2024 RIV/68081740:_____/23:00582879 v dodávce dat RIV24-AV0-68081740 předkladatelem Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Dodáno GA ČR v roce 2024 RIV/68081740:_____/23:00582879 v dodávce dat RIV24-GA0-68081740 předkladatelem Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.

Odkazy na výzkumné aktivity, při jejichž řešení výsledek vznikl

Projekt podporovaný GA ČR v programu GA GA21-09797S - Rozpoznávání slov u českých dětí: mezidialektová vývojová perspektiva (2021 - 2023)
Vyhledávání ...