Identifikační kód |
RIV/68378068:_____/22:00569661 |
Název v původním jazyce | Postava lumírovského básníka v české beletrii sedmdesátých a osmdesátých let 19. století |
Název v anglickém jazyce |
The Lumír poet as a Character in Czech Belles-Lettres of the 1870s and 1880s |
Druh |
J - Recenzovaný odborný článek (Jimp, Jsc a Jost) |
Poddruh |
J/C - Ostatní články v odborných recenzovaných periodicích splňující definici druhu výsledku (Jost) |
Jazyk |
cze - čeština |
Vědní obor |
60206 - Specific literatures |
Rok uplatnění |
2022 |
Kód důvěrnosti údajů |
S - Úplné a pravdivé údaje o výsledku nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů. |
Počet výskytů výsledku |
2 |
Počet tvůrců celkem |
1 |
Počet domácích tvůrců |
1 |
Výčet všech uvedených jednotlivých tvůrců |
Michal Fránek (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 3050998, orcid: 0000-0001-8928-5847, scopusid: 57204156978, researcherid: H-6904-2014) |
Popis výsledku v původním jazyce | Časopis Lumír, znovuobnovený roku 1873, si záhy získal pověst periodika do jisté míry exkluzivního, určeného pro okruh vzdělaného a kultivovaného čtenářstva. Jeho existence a „kosmopolitní“ umělecká orientace umožnila v české literatuře etablování básníka, resp. umělce jako literární postavy, jehož charakterizoval rozhled po (západo)evropských literaturách, úsilí o tvorbu nezávislou na mimoestetických funkcích a deklarované povznesení nad „malým“ českým prostředím. Tento typ vyvolával značnou averzi u národně orientované, zvláště tzv. moravské kritiky, ale dočkal se i četných dobových parodií. V našem příspěvku jsme se pokusili zmapovat několik charakteristických příkladů v dílech autorů lumírovského okruhu (Julius Zeyer, Jaroslav Vrchlický, Jan Lier) i jejich satir či parodií (Svatopluk Čech, Václav Řezníček, Eliška Krásnohorská) a jejich přínos pro proces autonomizace české literatury. |
Popis výsledku v anglickém jazyce |
The Lumír literary magazine, which in 1873 was revived for a third time, soon acquired the reputation of a somewhat exclusive periodical, intended for edu- cated readers. Its existence and ‘cosmopolitan’ orientation to the arts led to the establishment of the poet or the artist as a character in Czech literature, one who typically had a broad understanding of (West-)European literature, sought to create works that would be independent of non-aesthetic functions, and declared the ambition to rise above the ‘petty’ Czech milieu. This type led to considerable aversion amongst nationally oriented critics, particularly those of the ‘Moravian School’ of criticism, and in its day also met with considerable parody. In this contribution, the authors seek to provide several typical examples of writers associated with Lumír – Julius Zeyer (1841–1901), Jaroslav Vrchlický (1853–1912), and Jan Lier (1852–1917) – and their portrayal as satirical or parodic characters, created by Svatopluk Čech (1846–1908), Václav Řezníček (1861–1924), and Eliška Krásnohorská (1861–1924), as well as their contribution to making Czech literature autonomous. |
Klíčová slova oddělená středníkem |
Czech literature of the 1870s and 1880s;Lumír literary magazine;Lumír group;struggle for the autonomy of literature;poet as a literary character;parody;dandy;Julius Zeyer;Jaroslav Vrchlický;Jan Lier;Svatopluk Čech;Václav Řezníček;Eliška Krásnohorská |
Stránka www, na které se nachází výsledek |
https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=558 |
Odkaz na údaje z výzkumu |
- |