Identifikační kód |
RIV/68378068:_____/22:00563103 |
Název v anglickém jazyce |
The Sociological Truth of Fiction. The Aesthetic Structure of a Novel and the Iconic Experience of Reading |
Druh |
C - Kapitola resp. kapitoly v odborné knize |
Jazyk |
eng - angličtina |
Vědní obor |
60205 - Literary theory |
Rok uplatnění |
2022 |
Kód důvěrnosti údajů |
S - Úplné a pravdivé údaje o výsledku nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů. |
Počet výskytů výsledku |
1 |
Počet tvůrců celkem |
1 |
Počet domácích tvůrců |
1 |
Výčet všech uvedených jednotlivých tvůrců |
Jan Váňa (státní příslušnost: CZ - Česká republika, domácí tvůrce: A, vedidk: 3099636, orcid: 0000-0002-7278-1833, researcherid: AAB-3951-2020) |
Popis výsledku v anglickém jazyce |
Following the strong program in cultural sociology, I propose a literary turn to recognize literary texts “as relatively autonomous cultural entities” with their own agency. This chapter is part of a larger project connecting cultural sociology with the sociology of literature and literary theory to develop a strong program in the sociology of literature. Instead of approaching literary fiction as an object of analysis, sociology and literature can contribute to social knowledge in a symmetrical way, where fiction is not devalued vis-à-vis social scientific inquiry. Just the opposite: recognizing the specificities of literary communication, we can access textures of social life that are only barely graspable by sociology. A crucial step is to examine how social knowledge comes into existence when reading a fictional text. Embracing the structural aesthetics of Jan Mukařovský, I modify the concept of iconicity to capture the iconic experience of reading through which literature mediates social experience that is iconic of broader social phenomena. Building on social aesthetics, I discuss implications of my model for social theory, textual representation, and sociological explanation in general. |
Klíčová slova oddělená středníkem |
sociology of literature;strong program;iconicity;social aesthetics;structural aesthetics;resonance |
Stránka www, na které se nachází výsledek |
- |
DOI výsledku |
10.1007/978-3-031-13227-8_5 |
Odkaz na údaje z výzkumu |
- |