Informační systém výzkumu,
vývoje a inovací

Centrální evidence projektů

Jednoduché vyhledávání

Zpět na hledáníGA24-11515S - Učení se s ChatGPT: proč a jak studující využívají ChatGPT (2024-2026, GA0/GA)

Identifikační kód GA24-11515S
Důvěrnost údajů S - Není předmětem státního či obchodního tajemství a data lze v souladu s právními předpisy poskytnout do veřejně přístupných informačních systémů včetně mezinárodních
Název projektu v původním jazyce Učení se s ChatGPT: proč a jak studující využívají ChatGPT
Název projektu anglicky Learning with ChatGPT: why and how students employ ChatGPT in their school assignments
Poskytovatel GA0 - Grantová agentura České republiky (GA ČR)
Program GA - Standardní projekty  (1993 - 2050)
Kategorie VaV ZV - Základní výzkum
Hlavní vědní obor 50101 - Psychology (including human - machine relations)
Vedlejší vědní obor -
Další vedlejší vědní obor -
Zahájení řešení 01.01.2024
Ukončení řešení 31.12.2026
Datum posledního uvolnění účelové podpory -
Číslo smlouvy 24-11515S
Poslední stav řešení Z - Začínající (rok zahájení projektu = roku sběru dat, rok ukončení projektu > rok sběru dat, alespoň po část roku sběru dat čerpá finanční prostředky ze SR)
tis. Kč **
Finance projektu
202420252026celkem
Výše podpory z národních zdrojů1 495 000,0014952 011 000,0020111 543 000,0015435 049 000,005049
Výše podpory z veřej. zahraničních zdrojů ***0,0000,0000,0000,000
Celkové uznané náklady1 495 000,0014952 011 000,0020111 543 000,0015435 049 000,005049
Typpřidělenéplánovanéplánované

** Finance v tisících Kč jsou automaticky zaokrouhleny z částky v jednotkách Kč s přesností na 2 desetinná místa
*** Výše podpory z veřejných zahraničních zdrojů je sledována od období sběru 2020

Druh soutěže VS - Veřejná soutěž
Veřejná soutěž ve výzkumu, vývoji a inovacích SGA0202400001 - Veřejná soutěž (GA0/GA)
Cíle řešení v původním jazyce ChatGPT je konverzační agent představený v listopadu 2022, který poskytuje textové odpovědi na různé uživatelské podněty. Jako takový může být snadno implementován do procesu řešení různých univerzitních úkolů (např. při psaní esejí nebo řešení případových studií). Podle předběžného průzkumu provedeného na Univerzitě Karlově má s ChatGPT při řešení školních úloh zkušenosti téměř 50% studujících. Jejich motivace k používání ChatGPT však není známa. Přestože ChatGPT dokáže vygenerovat obrovské množství zdánlivě věrohodného textu, vygenerovaný text často trpí faktickými nepřesnostmi. Přesto není jasné, zda si studující uvědomují slabiny ChatGPT a proces osvojování této technologie doteď nebyl zkoumán. Navrhovaný projekt proto jednak popíše kontextuální a motivační faktory, které vedou k používání ChatGPT u vysokoškolských studujících, a následně bude zkoumat, jak se proměňuje proces řešení učebních úloh s ChatGPT ve srovnání se situací, kdy jej studující nemohou používat.
Cíle řešení v anglickém jazyce Introduced in November 2022, ChatGPT is a conversational agent that provides textual responses to various human prompts. As such, ChatGPT can be easily implemented in the problem-solving process of university assignments (e.g., essay writing or case study resolution). According to the preliminary survey conducted at Charles University, almost 50% of students have experience with ChatGPT in problem-solving of their school assignments. However, their motivation to use ChatGPT is unknown. Although ChatGPT is able to generate an immense amount of seemingly credible text, the generated text often suffers from factual inaccuracies. Yet, it is unclear whether students realize the weaknesses of ChatGPT, and the process of adoption has not been investigated. The proposed project will therefore describe the contextual and motivational factors leading to ChatGPT use in university students, and second, it will investigate how the problem-solving process of learning assignments transforms with ChatGPT in comparison to the situation when students cannot use it.
Klíčová slova v anglickém jazyce ChatGPT;learning;problem-solving;metacognition;motivation;university students
Kontrolní číslo stavu projektu v letech 2024: 190756168 ( v1.0 )
Datum dodání posledního záznamu o projektu 04.03.2024
Systémové označení dodávky dat CEP24-GA0-GA-R

Účastníci projektu

Počet příjemců 1
Počet dalších účastníků projektu 0
Příjemce Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
RIS ZED - ID Akce Z210101002227 (externí ID: GA2411515S_68081740, agregační ID: Z210101000000, rpd)
ŘešitelPhDr. Marek Urban, PhD. (státní příslušnost: SK - Slovenská republika)

tis. Kč **
Finance účastníků projektuPoznámka: Finance účastníků projektu jsou sledovány od roku 2007, investiční prostředky od roku 2013, prostředky ze zahraničních zdrojů od roku 2020

Celkové uznané náklady202420252026
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.1 495 000,0014952 011 000,0020111 543 000,001543
Výše podpory z národních zdrojů202420252026
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.1 495 000,0014952 011 000,0020111 543 000,001543
Výše podpory z veřejných zahraničních zdrojů202420252026
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.0,0000,0000,000
Investiční prostředky z podpory ze státního rozpočtu na účastníka v daném roce202420252026
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.0,0000,0000,000

** Finance v tisících Kč jsou automaticky zaokrouhleny z částky v jednotkách Kč s přesností na 2 desetinná místa

Výsledky projektu v RIV

Počet výsledků projektu v RIV celkem 0
Vyhledávání ...