Informační systém výzkumu,
vývoje a inovací

Centrální evidence projektů

Jednoduché vyhledávání

Zpět na hledáníGA21-09797S - Rozpoznávání slov u českých dětí: mezidialektová vývojová perspektiva (2021-2023, GA0/GA)

Identifikační kód GA21-09797S
Důvěrnost údajů S - Není předmětem státního či obchodního tajemství a data lze v souladu s právními předpisy poskytnout do veřejně přístupných informačních systémů včetně mezinárodních
Název projektu v původním jazyce Rozpoznávání slov u českých dětí: mezidialektová vývojová perspektiva
Název projektu anglicky Learning to recognize words: a developmental cross-dialectal perspective
Poskytovatel GA0 - Grantová agentura České republiky (GA ČR)
Program GA - Standardní projekty  (1993 - 2050)
Kategorie VaV ZV - Základní výzkum
Hlavní vědní obor 50101 - Psychology (including human - machine relations)
Vedlejší vědní obor -
Další vedlejší vědní obor -
Zahájení řešení 01.01.2021
Ukončení řešení 31.12.2023
Datum posledního uvolnění účelové podpory 17.04.2023
Číslo smlouvy 21-09797S
Poslední stav řešení O - Ukončený projekt s odloženým hodnocením, který byl ukončen v roce předcházejícím roku sběru dat, uvádí se údaje o projektu za poslední rok řešení, dodávají se údaje pro ukončené a zastavené projekty (relevantní pouze pro typ programu G – grantový program)
tis. Kč **
Finance projektu
202120222023celkem
Výše podpory z národních zdrojů1 803 950,0618042 167 718,9021682 628 331,0426286 600 000,006600
Výše podpory z veřej. zahraničních zdrojů ***0,0000,0000,0000,000
Celkové uznané náklady1 803 950,0618042 167 718,9021682 660 944,4826616 632 613,446633
Typčerpanéčerpanéčerpané

** Finance v tisících Kč jsou automaticky zaokrouhleny z částky v jednotkách Kč s přesností na 2 desetinná místa
*** Výše podpory z veřejných zahraničních zdrojů je sledována od období sběru 2020

Zobrazit skutečně čerpané finance projektu z národních zdrojů »

Druh soutěže VS - Veřejná soutěž
Veřejná soutěž ve výzkumu, vývoji a inovacích SGA0202100005 - Veřejná soutěž (GA0/GA)
Cíle řešení v původním jazyce Projekt zkoumá vývoj rozpoznávání slov v češtině. Jako vůbec první studie o osvojování slov v jazyce s pevným přízvukem představuje zásadní příspěvek pro vývojovou psycholingvistiku. Staví proti sobě pojetí vývoje jazyka jako procesu univerzálního versus specifického pro daný jazyk. Predikce budou testovány na dětech osvojujících si dvě variety češtiny lišící se v pozici a fonetické implementaci slovního přízvuku. V první části získáme data od dospělých a popíšeme roli slovního přízvuku v daných varietách češtiny. V následujících dvou mezidialektových experimentech otestujeme jednak preference dětí pro různé typy slov, a jednak míru, jakou se děti při osvojování slov spoléhají na přízvuk oproti statistické informaci o pořadí slabik. Použijeme paradigma preferenčního otáčení hlavy. Studie proběhnou ve dvou lokalitách za využití postupů, které se osvědčily při zřízení laboratoře a rekrutování participantů v našem předchozím výzkumu. Výsledky přispějí k pochopení jedinečnosti dialektů v procesu vývoje jazyka a poskytnou unikátní pohled na vývoj lidské schopnosti osvojit si a užívat řeč.
Cíle řešení v anglickém jazyce The proposed project examines word recognition in infants acquiring Czech. As the first work on word-form learning in a fixed-stress language, it constitutes a crucial contribution to developmental psycholinguistics in general (going beyond English and other free-stress languages). The project directly tests universality vs. language-specificity by comparing infants from two Czech varieties differing in how they cue word identity via lexical stress. Three experiments will be conducted. First, adult data will be collected to describe word stress production and perception in the two Czech varieties. Two cross-dialectal developmental experiments will, respectively, test infants' word-form preferences, and infants' reliance on word stress versus sequential statistics in novel word learning. Headturn preference paradigms will be used to test infants at two locations, with recruitment and lab set-ups proven effective in on-going work. The results will provide novel insights into the process of how humans acquire language, uncovering the role of dialectal specificity associated with it.
Klíčová slova v anglickém jazyce language acqusition;word recognition;word-level stress;statistical learning;dialect-specific learning
Kontrolní číslo stavu projektu v letech 2021: 190723457 ( v1.0 )
2022: 190738668 ( v2.0 )
2023: 190742491 ( v1.0 )
2024: 190757806 ( v1.0 )
Datum dodání posledního záznamu o projektu 21.05.2024
Systémové označení dodávky dat CEP24-GA0-GA-R

Účastníci projektu

Počet příjemců 1
Počet dalších účastníků projektu 1
Příjemce Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
RIS ZED - ID Akce Z210101000888 (externí ID: GA2109797S_68081740, agregační ID: Z210101000000, rpd)
ŘešitelDr. Kateřina Chládková, MA (státní příslušnost: CZ - Česká republika, vedidk: 8832963)
Další účastník projektu Univerzita Palackého v Olomouci / Filozofická fakulta
ŘešitelMgr. Václav Jonáš Podlipský, Ph.D. (státní příslušnost: CZ - Česká republika, vedidk: 7261535)

tis. Kč **
Finance účastníků projektuPoznámka: Finance účastníků projektu jsou sledovány od roku 2007, investiční prostředky od roku 2013, prostředky ze zahraničních zdrojů od roku 2020

Celkové uznané náklady202120222023
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.1 323 224,3713231 606 871,7016072 209 903,932210
Univerzita Palackého v Olomouci / Filozofická fakulta480 725,69481560 847,20561451 040,55451
Výše podpory z národních zdrojů202120222023
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.1 323 224,3713231 606 871,7016072 209 903,932210
Univerzita Palackého v Olomouci / Filozofická fakulta480 725,69481560 847,20561418 427,11418
Výše podpory z veřejných zahraničních zdrojů202120222023
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.0,0000,0000,000
Univerzita Palackého v Olomouci / Filozofická fakulta0,0000,0000,000
Investiční prostředky z podpory ze státního rozpočtu na účastníka v daném roce202120222023
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.0,0000,0000,000
Univerzita Palackého v Olomouci / Filozofická fakulta0,0000,0000,000

** Finance v tisících Kč jsou automaticky zaokrouhleny z částky v jednotkách Kč s přesností na 2 desetinná místa

Zobrazit skutečně čerpané prostředky z národních zdrojů na účastníka »

Výsledky projektu v RIV

Počet výsledků projektu v RIV celkem 8
Výsledek druhu J RIV/61989592:15210/22:73615687 - Online guided pronunciation practice helps adult EFL learners improve L2 prosody (2022)
Výsledek druhu D RIV/61989592:15210/23:73622686 - Context-induced phonetic shift in Silesian Czech speakers (2023)
Výsledek druhu D RIV/61989592:15210/23:73622687 - Sound change in the lab: Exposure-induced vocalic chain shifts (2023)
Výsledek druhu D RIV/61989592:15210/23:73622688 - Infants' learning of novel segments is modulated by prosody (2023)
Výsledek druhu J RIV/68081740:_____/23:00575042 - Jazykově podmíněné sociální preference dětí: vliv regionálního dialektu na výběr kamaráda (2023)
Výsledek druhu D RIV/68081740:_____/23:00582879 - Infants' learning of novel segments is modulated by prosody (2023)
Výsledek druhu D RIV/68081740:_____/23:00582880 - Vowel length in infant-directed speech: the realisation of short-long contrasts in Czech IDS (2023)
Výsledek druhu M RIV/68081740:_____/23:00582881 - International Congress of Phonetic Sciences (ICPhS) /20./ (2023)
Vyhledávání ...