Identifikační kód |
GA21-09797S |
Důvěrnost údajů |
S - Není předmětem státního či obchodního tajemství a data lze v souladu s právními předpisy poskytnout do veřejně přístupných
informačních systémů včetně mezinárodních |
Název projektu v původním jazyce |
Rozpoznávání slov u českých dětí: mezidialektová vývojová perspektiva |
Název projektu anglicky |
Learning to recognize words: a developmental cross-dialectal perspective |
Poskytovatel |
GA0 - Grantová agentura České republiky (GA ČR) |
Program |
GA - Standardní projekty (1993 - 2050) |
Kategorie VaV |
ZV - Základní výzkum |
Hlavní vědní obor |
50101 - Psychology (including human - machine relations) |
Vedlejší vědní obor |
- |
Další vedlejší vědní obor |
- |
Zahájení řešení |
01.01.2021 |
Ukončení řešení |
31.12.2023 |
Datum posledního uvolnění účelové podpory |
17.04.2023 |
Číslo smlouvy |
21-09797S |
Poslední stav řešení |
O - Ukončený projekt s odloženým hodnocením, který byl ukončen v roce předcházejícím roku sběru dat, uvádí se údaje o projektu za poslední rok řešení, dodávají se údaje pro ukončené a zastavené projekty (relevantní pouze pro typ programu G – grantový program) |
Finance projektu | 2021 | 2022 | 2023 | celkem |
---|
Výše podpory z národních zdrojů | 1 803 950,061804 | 2 167 718,902168 | 2 628 331,042628 | 6 600 000,006600 | Výše podpory z veřej. zahraničních zdrojů *** | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | Celkové uznané náklady | 1 803 950,061804 | 2 167 718,902168 | 2 660 944,482661 | 6 632 613,446633 | Typ | čerpané | čerpané | čerpané | |
** Finance v tisících Kč jsou automaticky zaokrouhleny z částky v jednotkách Kč s přesností na 2 desetinná místa *** Výše podpory z veřejných zahraničních zdrojů je sledována od období sběru 2020
|
Zobrazit skutečně čerpané finance projektu z národních zdrojů »
Skutečně čerpané finance projektu z národních zdrojů | 2021 | 2022 | 2023 | celkem |
---|
Finance | 1 803 950,061804 | 2 167 718,902168 | 2 628 331,042628 | 6 600 000,006600 |
|
Druh soutěže |
VS - Veřejná soutěž |
Veřejná soutěž ve výzkumu, vývoji a inovacích |
SGA0202100005 - Veřejná soutěž (GA0/GA) |
Cíle řešení v původním jazyce |
Projekt zkoumá vývoj rozpoznávání slov v češtině. Jako vůbec první studie o osvojování slov v jazyce s pevným přízvukem představuje zásadní příspěvek pro vývojovou psycholingvistiku. Staví proti sobě pojetí vývoje jazyka jako procesu univerzálního versus specifického pro daný jazyk. Predikce budou testovány na dětech osvojujících si dvě variety češtiny lišící se v pozici a fonetické implementaci slovního přízvuku. V první části získáme data od dospělých a popíšeme roli slovního přízvuku v daných varietách češtiny. V následujících dvou mezidialektových experimentech otestujeme jednak preference dětí pro různé typy slov, a jednak míru, jakou se děti při osvojování slov spoléhají na přízvuk oproti statistické informaci o pořadí slabik. Použijeme paradigma preferenčního otáčení hlavy. Studie proběhnou ve dvou lokalitách za využití postupů, které se osvědčily při zřízení laboratoře a rekrutování participantů v našem předchozím výzkumu. Výsledky přispějí k pochopení jedinečnosti dialektů v procesu vývoje jazyka a poskytnou unikátní pohled na vývoj lidské schopnosti osvojit si a užívat řeč. |
Cíle řešení v anglickém jazyce |
The proposed project examines word recognition in infants acquiring Czech. As the first work on word-form learning in a fixed-stress language, it constitutes a crucial contribution to developmental psycholinguistics in general (going beyond English and other free-stress languages). The project directly tests universality vs. language-specificity by comparing infants from two Czech varieties differing in how they cue word identity via lexical stress. Three experiments will be conducted. First, adult data will be collected to describe word stress production and perception in the two Czech varieties. Two cross-dialectal developmental experiments will, respectively, test infants' word-form preferences, and infants' reliance on word stress versus sequential statistics in novel word learning. Headturn preference paradigms will be used to test infants at two locations, with recruitment and lab set-ups proven effective in on-going work. The results will provide novel insights into the process of how humans acquire language, uncovering the role of dialectal specificity associated with it. |
Klíčová slova v anglickém jazyce |
language acqusition;word recognition;word-level stress;statistical learning;dialect-specific learning |
Kontrolní číslo stavu projektu v letech |
2021: 190723457 ( v1.0 ) 2022: 190738668 ( v2.0 ) 2023: 190742491 ( v1.0 ) 2024: 190757806 ( v1.0 ) |
Datum dodání posledního záznamu o projektu |
21.05.2024 |
Systémové označení dodávky dat |
CEP24-GA0-GA-R |