Informační systém výzkumu,
vývoje a inovací

Centrální evidence projektů

Jednoduché vyhledávání

Zpět na hledáníFV10396 - SIDAS - Systém inteligentní detekce a signalizace kolizních stavů pro zvýšení traťové bezpečnosti (2016-2019, MPO/FV)

Identifikační kód FV10396
Důvěrnost údajů C - Předmět obchodního tajemství podle par.17-20 obch.zákoníku, název, anotace, příp. zhodnocení výsledků řešení dodané do IS VaV jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné
Název projektu v původním jazyce SIDAS - Systém inteligentní detekce a signalizace kolizních stavů pro zvýšení traťové bezpečnosti
Název projektu anglicky SIDAS - System for smart detection and collision conditions signalling for improving of railway security
Poskytovatel MPO - Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)
Program FV - TRIO  (2016 - 2022)
Kategorie VaV AP - Aplikovaný výzkum
Hlavní obor - skupina J - Průmysl
Hlavní obor JB - Senzory, čidla, měření a regulace
Vedlejší obor JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
Další vedlejší obor -
Zahájení řešení 01.10.2016
Ukončení řešení 30.09.2019
Datum posledního uvolnění účelové podpory 28.03.2019
Číslo smlouvy 2016FV10396
Poslední stav řešení U - Ukončený (rok ukončení projektu < rok sběru dat, v roce sběru dat již není financován ze SR)
tis. Kč **
Finance projektu
2016201720182019celkem
Výše podpory z národních zdrojů1 277 000,0012774 984 400,0049844 657 400,0046573 388 505,00338914 307 305,0014307
Výše podpory z veřej. zahraničních zdrojů ***0,0000,0000,0000,0000,000
Neveřejné tuzem. a zahr. zdroje financování----4 056 933,004057
Celkové uznané náklady1 595 000,0015956 062 400,0060626 044 400,0060444 662 438,00466218 364 238,0018364
Typčerpanéčerpanéčerpanéčerpané

** Finance v tisících Kč jsou automaticky zaokrouhleny z částky v jednotkách Kč s přesností na 2 desetinná místa
*** Výše podpory z veřejných zahraničních zdrojů je sledována od období sběru 2020

Zobrazit skutečně čerpané finance projektu z národních zdrojů »

Druh soutěže VS - Veřejná soutěž
Veřejná soutěž ve výzkumu, vývoji a inovacích SMPO201600001 - Veřejná soutěž (MPO/FV)
Cíle řešení v původním jazyce Cílem projektu je zlepšit bezpečnost provozu na železničních tratích a to především ve smyslu zabezpečení železničních přejezdů. V poslední době jsme svědky vzrůstající neukázněnosti účastníků silničního provozu zvláště při přejíždění a přecházení nechráněných, ale v mnoha případech i chráněných křížení železnice a silnice. Přestože jsou v těchto místech instalována jasně viditelná dopravní značení, a to včetně světelné signalizace a závor, dochází ke škodě na majetku a ke ztrátě lidských životů. Tento projekt vyvine prevenční detekční systém, který s velkou mírou jistoty dokáže určit, zda situace na konkrétním přejezdu hrozí kolizí. Budou kombinovány různé metody senzoriky a počítačového vidění, které dokáží eliminovat vliv rušivých vlivů (déšť, mlha, tma, sníh) na schopnost rozpoznat objekty na přejezdu a pohyb vlaků v okolí. Je zřejmé, že situaci (člověk v kolejišti, závory dole, vlak se blíží) není možné detekovat jen jediným senzorem. Hodláme zkombinovat pohled z několika kamer s infračerveným nočním viděním instalovaných v prostoru přejezdu, interferenčního měření přítomnosti člověka nebo dopravního prostředku v kolejišti a bezkontaktní interferometrické měření pohybu vlaků na trati. Jako doplňkový způsob detekce bude použit lidar, pokud to situace bude vyžadovat. Interferometrická detekce přítomnosti objektů, pohybu, rychlosti a typu vlaku, využívá měřitelných změn v přenosu světelného paprsku optickým vláknem. Detektor může být umístěn v zemi až 5 metrů od kolejového svršku a nemusí být s ním fyzicky propojen. Jednotlivé indicie o možné kolizi budou vyhodnoceny pomocí expertního systému a v případě, že hrozba kolize bude reálná, bude vyvolán poplach a zároveň odeslán automatický signál k zastavení vlaku. Zásadní inovace v projektu je využití optického interferometru v kombinaci s počítačovým viděním a expertním systémem. Systém bude schopen autonomně hlídat desítky a stovky přejezdů, pokud budou tyto vybaveny potřebnou senzorikou.
Cíle řešení v anglickém jazyce The project aims to improve traffic safety on railway lines, especially in terms of security of railway crossings. In recent years a lot of indiscipline road users appear, especially when passing and crossing unprotected, but in many cases, protected railway crossings and roads. Although there are installed clearly visible traffic signs in these places, including traffic signals and barriers, damage to property and loss of human lives cause. This project will develop preventive detection system with a high degree of certainty capable to determine whether a danger of collision appear at a particular crossing place. It will be combined multiple detection sensors and computer vision methods to eliminate different kinds of noise effects (rain, fog, dark, snow) which make ability to recognize objects in the crossing space and also the approaching trains. We intend to combine the multiple infrared night vision cameras view, the human or vehicle presence interference measuring and contactless interferometric measurement of the train movement on the line. As an additional detection method will be used lidar, if the situation will require. Interferometric detection of the object presence, motion, speed, and type of train uses measurable changes in the light beam transmitting through a optical fiber. The detector can be placed in the ground to 5 meters from the railway superstructure and there is no need of physically connection. Individual clues about possible collisions will be evaluated by an expert system, and if the threat is real conflict, it will trigger alarm and automatically send a signal to stop the train. A major innovation in the project is the use of optical interferometer in combination with computer vision methods and expert system. The system will be able to autonomously patrolling tens and hundreds of crossings if they will be equipped with the necessary sensors.
Klíčová slova v anglickém jazyce interferometr- optic fiber- computer vision- motion detection- classification- railway
Kontrolní číslo stavu projektu v letech 2016: 190687155 ( v4.0 )
2017: 190681104 ( v1.0 )
2018: 190740218 ( v4.0 )
2019: 190740229 ( v2.0 )
2020: 190756905 ( v3.0 )
Datum dodání posledního záznamu o projektu 15.04.2024
Systémové označení dodávky dat CEP20-MPO-FV-U

Účastníci projektu

Počet příjemců 1
Počet dalších účastníků projektu 1
Příjemce CertiCon a.s.
ŘešitelIng. Petr Prášek, Ph.D. (státní příslušnost: CZ - Česká republika, vedidk: 4673964)
Další účastník projektu Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava / Fakulta elektrotechniky a informatiky
Řešitelprof. RNDr. Vladimír Vašinek, CSc. (státní příslušnost: CZ - Česká republika, vedidk: 9216022)

tis. Kč **
Finance účastníků projektuPoznámka: Finance účastníků projektu jsou sledovány od roku 2007, investiční prostředky od roku 2013, prostředky ze zahraničních zdrojů od roku 2020

Celkové uznané náklady2016201720182019
CertiCon a.s.1 154 000,0011543 920 000,0039203 962 000,0039623 184 038,003184
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava / Fakulta elektrotechniky a informatiky441 000,004412 142 400,0021422 082 400,0020821 478 400,001478
Výše podpory z národních zdrojů2016201720182019
CertiCon a.s.836 000,008362 842 000,0028422 575 000,0025751 910 105,001910
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava / Fakulta elektrotechniky a informatiky441 000,004412 142 400,0021422 082 400,0020821 478 400,001478
Výše podpory z veřejných zahraničních zdrojů2016201720182019
CertiCon a.s.0,0000,0000,0000,000
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava / Fakulta elektrotechniky a informatiky0,0000,0000,0000,000
Investiční prostředky z podpory ze státního rozpočtu na účastníka v daném roce2016201720182019
CertiCon a.s.0,0000,0000,0000,000
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava / Fakulta elektrotechniky a informatiky0,0000,0000,0000,000

** Finance v tisících Kč jsou automaticky zaokrouhleny z částky v jednotkách Kč s přesností na 2 desetinná místa

Zobrazit skutečně čerpané prostředky z národních zdrojů na účastníka »

Výsledky projektu v RIV

Počet výsledků projektu v RIV celkem 18
Výsledek druhu G RIV/25083341:_____/19:N0000001 - Obrazový procesor (2019)
Výsledek druhu G RIV/25083341:_____/19:N0000002 - Expertní systém (2019)
Výsledek druhu D RIV/61989100:27120/17:10236648 - Analysis of using PDMS polymer as the sensors of the pressure or weight (2017)
Výsledek druhu D RIV/61989100:27120/17:10236672 - Fiber-optic sensor for monitoring a density of road traffic (2017)
Výsledek druhu D RIV/61989100:27120/19:10244298 - Optical fibre bending sensor for vehicle weight detection (2019)
Výsledek druhu D RIV/61989100:27240/17:10235925 - Analysis of the detection materials as resonant pads for attaching the measuring arm of the interferometer when sensing mechanical vibrations (2017)
Výsledek druhu D RIV/61989100:27240/17:10236314 - Various optical fibers fixing methods for mechanical stress measurements (2017)
Výsledek druhu D RIV/61989100:27240/17:10236648 - Analysis of using PDMS polymer as the sensors of the pressure or weight (2017)
Výsledek druhu D RIV/61989100:27240/17:10236672 - Fiber-optic sensor for monitoring a density of road traffic (2017)
Výsledek druhu G RIV/61989100:27240/18:10238779 - Interferometrický detektor kolejových vozidel (2018)
Výsledek druhu F RIV/61989100:27240/18:10238990 - Pouzdro pro vláknově optické FBG senzory kolejových vozidel (2018)
Výsledek druhu J RIV/61989100:27240/18:10239870 - Compact Fiber Optic Trackside Sensor for Rail Vehicle Detection and Analysis (2018)
Výsledek druhu G RIV/61989100:27240/19:10242448 - Mobilní ohybový optovláknový detektor silničních motorových vozidel (2019)
Výsledek druhu F RIV/61989100:27240/19:10244088 - Trubičkový senzor pro detekci v dopravě (2019)
Výsledek druhu D RIV/61989100:27240/19:10244283 - Fiber Interferometric System for Vehicle Monitoring Near Railway Level Crossings (2019)
Výsledek druhu D RIV/61989100:27240/19:10244298 - Optical fibre bending sensor for vehicle weight detection (2019)
Výsledek druhu D RIV/61989100:27640/17:10236648 - Analysis of using PDMS polymer as the sensors of the pressure or weight (2017)
Výsledek druhu D RIV/61989100:27740/17:10236648 - Analysis of using PDMS polymer as the sensors of the pressure or weight (2017)

Hodnocení dokončeného projektu

Hodnocení výsledků U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků řešení česky Projekt dosáhl stanovených cílů a výstupů projektu. Výsledkem řešení projektu jsou pouzdro pro vláknově optické senzory kolejových vozidel, trubičkový senzor pro detekci v dopravě, interferometrický detektor kolejových vozidel, obrazový procesor, expertní systém, mobilní ohybový optovláknový detektor silničních motorových vozidel.
Vyhledávání ...