Identifikační kód |
FV10396 |
Důvěrnost údajů |
C - Předmět obchodního tajemství podle par.17-20 obch.zákoníku, název, anotace, příp. zhodnocení výsledků řešení dodané do IS
VaV jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné |
Název projektu v původním jazyce |
SIDAS - Systém inteligentní detekce a signalizace kolizních stavů pro zvýšení traťové bezpečnosti |
Název projektu anglicky |
SIDAS - System for smart detection and collision conditions signalling for improving of railway security |
Poskytovatel |
MPO - Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) |
Program |
FV - TRIO (2016 - 2022) |
Kategorie VaV |
AP - Aplikovaný výzkum |
Hlavní obor - skupina |
J - Průmysl |
Hlavní obor |
JB - Senzory, čidla, měření a regulace |
Vedlejší obor |
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika |
Další vedlejší obor |
- |
Zahájení řešení |
01.10.2016 |
Ukončení řešení |
30.09.2019 |
Datum posledního uvolnění účelové podpory |
28.03.2019 |
Číslo smlouvy |
2016FV10396 |
Poslední stav řešení |
U - Ukončený (rok ukončení projektu < rok sběru dat, v roce sběru dat již není financován ze SR) |
Finance projektu | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | celkem |
---|
Výše podpory z národních zdrojů | 1 277 000,001277 | 4 984 400,004984 | 4 657 400,004657 | 3 388 505,003389 | 14 307 305,0014307 | Výše podpory z veřej. zahraničních zdrojů *** | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | Neveřejné tuzem. a zahr. zdroje financování | - | - | - | - | 4 056 933,004057 | Celkové uznané náklady | 1 595 000,001595 | 6 062 400,006062 | 6 044 400,006044 | 4 662 438,004662 | 18 364 238,0018364 | Typ | čerpané | čerpané | čerpané | čerpané | |
** Finance v tisících Kč jsou automaticky zaokrouhleny z částky v jednotkách Kč s přesností na 2 desetinná místa *** Výše podpory z veřejných zahraničních zdrojů je sledována od období sběru 2020
|
Zobrazit skutečně čerpané finance projektu z národních zdrojů »
Skutečně čerpané finance projektu z národních zdrojů | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | celkem |
---|
Finance | 1 277 000,001277 | 4 984 400,004984 | 4 657 400,004657 | 3 388 505,003389 | 14 307 305,0014307 |
|
Druh soutěže |
VS - Veřejná soutěž |
Veřejná soutěž ve výzkumu, vývoji a inovacích |
SMPO201600001 - Veřejná soutěž (MPO/FV) |
Cíle řešení v původním jazyce |
Cílem projektu je zlepšit bezpečnost provozu na železničních tratích a to především ve smyslu zabezpečení železničních přejezdů. V poslední době jsme svědky vzrůstající neukázněnosti účastníků silničního provozu zvláště při přejíždění a přecházení nechráněných, ale v mnoha případech i chráněných křížení železnice a silnice. Přestože jsou v těchto místech instalována jasně viditelná dopravní značení, a to včetně světelné signalizace a závor, dochází ke škodě na majetku a ke ztrátě lidských životů.
Tento projekt vyvine prevenční detekční systém, který s velkou mírou jistoty dokáže určit, zda situace na konkrétním přejezdu hrozí kolizí. Budou kombinovány různé metody senzoriky a počítačového vidění, které dokáží eliminovat vliv rušivých vlivů (déšť, mlha, tma, sníh) na schopnost rozpoznat objekty na přejezdu a pohyb vlaků v okolí.
Je zřejmé, že situaci (člověk v kolejišti, závory dole, vlak se blíží) není možné detekovat jen jediným senzorem. Hodláme zkombinovat pohled z několika kamer s infračerveným nočním viděním instalovaných v prostoru přejezdu, interferenčního měření přítomnosti člověka nebo dopravního prostředku v kolejišti a bezkontaktní interferometrické měření pohybu vlaků na trati. Jako doplňkový způsob detekce bude použit lidar, pokud to situace bude vyžadovat.
Interferometrická detekce přítomnosti objektů, pohybu, rychlosti a typu vlaku, využívá měřitelných změn v přenosu světelného paprsku optickým vláknem. Detektor může být umístěn v zemi až 5 metrů od kolejového svršku a nemusí být s ním fyzicky propojen.
Jednotlivé indicie o možné kolizi budou vyhodnoceny pomocí expertního systému a v případě, že hrozba kolize bude reálná, bude vyvolán poplach a zároveň odeslán automatický signál k zastavení vlaku.
Zásadní inovace v projektu je využití optického interferometru v kombinaci s počítačovým viděním a expertním systémem. Systém bude schopen autonomně hlídat desítky a stovky přejezdů, pokud budou tyto vybaveny potřebnou senzorikou. |
Cíle řešení v anglickém jazyce |
The project aims to improve traffic safety on railway lines, especially in terms of security of railway crossings. In recent years a lot of indiscipline road users appear, especially when passing and crossing unprotected, but in many cases, protected railway crossings and roads. Although there are installed clearly visible traffic signs in these places, including traffic signals and barriers, damage to property and loss of human lives cause.
This project will develop preventive detection system with a high degree of certainty capable to determine whether a danger of collision appear at a particular crossing place. It will be combined multiple detection sensors and computer vision methods to eliminate different kinds of noise effects (rain, fog, dark, snow) which make ability to recognize objects in the crossing space and also the approaching trains.
We intend to combine the multiple infrared night vision cameras view, the human or vehicle presence interference measuring and contactless interferometric measurement of the train movement on the line. As an additional detection method will be used lidar, if the situation will require.
Interferometric detection of the object presence, motion, speed, and type of train uses measurable changes in the light beam transmitting through a optical fiber. The detector can be placed in the ground to 5 meters from the railway superstructure and there is no need of physically connection.
Individual clues about possible collisions will be evaluated by an expert system, and if the threat is real conflict, it will trigger alarm and automatically send a signal to stop the train.
A major innovation in the project is the use of optical interferometer in combination with computer vision methods and expert system. The system will be able to autonomously patrolling tens and hundreds of crossings if they will be equipped with the necessary sensors. |
Klíčová slova v anglickém jazyce |
interferometr- optic fiber- computer vision- motion detection- classification- railway |
Kontrolní číslo stavu projektu v letech |
2016: 190687155 ( v4.0 ) 2017: 190681104 ( v1.0 ) 2018: 190740218 ( v4.0 ) 2019: 190740229 ( v2.0 ) 2020: 190756905 ( v3.0 ) |
Datum dodání posledního záznamu o projektu |
15.04.2024 |
Systémové označení dodávky dat |
CEP20-MPO-FV-U |